Pedig nem is az esetem…

Párválasztási tanácsok blogbejegyzés kezdőfotója.

Pedig nem is az esetem…

Ti is voltatok már úgy, hogy azon kaptátok magatokat, egy olyan pasi tetszik, aki nem is az ”esetetek”? Éppen hogy csak elkezdtem kamaszodni, amikor egy srác szinte minden nap ott ült a haverjával (aki az egyik szomszéd lánynak volt a párja) a ház előtti padon. Először nem is vettem róla tudomást, köszöntem nekik, de nem tetszett, nagyon nem.  Ahogy viszont aztán telt-múlt az idő, egyszer csak azt vettem észre, hogy egyre többször gondolok rá. „Vajon ma is ott lesz?” „Milyen édes a mosolya.” „És azok a huncut szemek, ahh…” Nem értettem, mi van velem. Hogy lehet, hogy az, aki néhány hónapja még teljesen hidegen hagyott, most kiteszi minden gondolatomat? Ma már tudom, hogy a szociálpszichológia ezt ismerősségi hatásnak hívja, ami kevésbé romantikusan hangzik, mint az én akkori érzéseim.

 

Ismerősségi hatás

De mi is ez az ismerősségi hatás? A fogalom egy Zajonc nevű pszichológustól származik, aki a kutatásában szimbólumokat mutatott a kísérleti személyeknek és azt találta, hogy azokat a szimbólumokat, amelyekkel gyakrabban találkoztak a résztvevők, szimpatikusabbnak ítélték meg. Egy másik vizsgálat szerint a kollégiumi diákok nagyobb valószínűséggel kötnek barátságot azokkal a szintén ott lakókkal, akik a mellettük, vagy a kettővel mellettük lévő szobában laknak. Véletlen lenne? Korántsem. Sőt, így már talán érthető, miért szövődik annyi szerelem iskolákban és munkahelyeken. Ezt a hatást egyébként bizony a reklámipar is felfedezte és tudatosan használja. Az Ava Max vagy Kanye West által promótált cipők és ruhák kelendőbbek lesznek. A híres emberek ismerősségi hatása ilyen módon összekapcsolódik a termékekkel, és az emberek szívesebben veszik.

 

Kiismerhetőségi hatás

Ehhez hasonló a ”kiismerhetőségi hatásnak” nevezett jelenség. Eszerint könnyedén vonzódunk azokhoz, akik nyitottak, megismerhetőek, kiismerhetőek. Nem csoda hát, ha aktuális vágyunk tárgyában egyszer csak egy már jól (ki)ismert gyermekkori barátot, vagy hozzánk közel állót fedezünk fel. Ha valakit ismerünk, azáltal be tudjuk jósolni a viselkedését, kiszámítható lesz számunkra. Ez ad egy olyan (olykor hamis) biztonságérzetet, amely azt súgja, nem fogunk csalódni a másikban.

 

Hallgat rám

Ugyancsak a biztonságigényünket szolgája az élmény, hogy valaki hallgat ránk. Ha a másik megfogadja a tanácsunkat, legyen az akár életvezetéssel vagy a hétvégi menüvel kapcsolatos és még a tudtunkra is adja, bizony nagy eséllyel lesz számunkra vonzó az illető. Gondoljunk csak bele, milyen szívet melengető, ha valaki megnézi azt a filmet, amelyet ajánlottunk, vagy elolvassa azt a könyvet, amit javasoltunk neki. Annak az élménye, hogy ”kontrollálom” a másikat, hatással vagyok rá, azt jelenti, hogy nem fenyegető a számomra, bízhatok benne. Úgyhogy, ha vonzalmat szeretnénk ébreszteni a másikban, kérjünk tanácsot a kiszemelttől, lehetőleg olyan témában, amihez ért is.

 

Kérjünk

Ugyanígy az is hatékony lehet, ha apró szívességet kérünk (pl. kölcsön könyv). A kérés teljesítése azzal a kialakított magyarázattal fog járni a másikban, hogy „azért tettem meg, mert szimpatikus nekem.” De vigyázzunk, nagy dolgot ne kérjünk, mert az ellenérzéseket válthat ki a másikból.

 

„Hasonló a hasonlónak örül”

„Te is szereted Beyonce számait, és te is imádod a Trónok harca sorozatot? Neked is fontos a menhelyi állatok sorsa? Fantasztikus!” Hasonló a hasonlónak örül-szokták mondani. Vagyis, ha azt tapasztalom, hogy a másik ugyanúgy gondolkodik a világról és egy véleményen van velem, akkor engem igazol. Ez azzal az élménnyel jár önmagamról, hogy jó úton járok, jó ember vagyok.

 

A külső nem is fontos?

A vonzalom kialakulásának elvitathatatlan eleme a külső tulajdonságok. Habár ezt a kultúra és a korszellem befolyásolja, az evolúciós érdekek ott lapulnak minden korszakban. Amíg nem beszélhettünk orvostudományról és egészségügyről, különös jelentőséggel bírt, hogy az emberek olyan társat válasszanak maguknak, aki egészséges. Az egészséges kinézet egyfajta garancia volt arra, hogy a férfi képes gyermeket nemzeni, a nő pedig kihordani. Az egészség mutatója a szimmetria volt, hiszen korábban bármilyen fejlődési rendellenesség, vagy fertőzés nagyobb eséllyel hagyott nyomot az emberi testen, mint manapság. Habár a tudomány és az ellátás sokat fejlődött, a szimmetrikus arc és test iránti vonzalom megmaradt, mint afféle evolúciós örökség.

Látjátok, mennyi minden befolyásolja, hogy ki lesz a vonzó számunkra és ki nem. Nem csoda hát, ha olykor nem értjük magunkat és a választásainkat.

És hogy egymásra találtunk-e a huncut szeművel? Nos, szerintem a mai napig nem tudja, mennyire odáig voltam érte…

 

Leniczki Csilla okleveles pszichológus, autogén tréner profilképe
Leniczki Csilla

Szerző: Leniczki Csilla

Okleveles pszichológus, autogén tréner

 

 

 

 

További érdességek az esküvő világából